Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
(systemu dziennego nauczania)
Zespołu Szkół Zawodowych im Marii Skłodowskiej - Curie w Płocku
Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 31 sierpnia 2015r.
§ 1
Podstawy prawne
-
Regulamin WSO Zespołu Szkół Zawodowych im Marii Skłodowskiej - Curie został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Uwzględniono ustawę
z dnia 20 lutego 2015 r. i rozporządzenie z dnia 10 czerwca 2015 r. Określa on warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
-
Egzaminy maturalne i egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie przeprowadzane są zgodnie aktualnie obowiązującymi przepisami prawnymi.
§ 2
Ocenianie
-
Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie ucznia.
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
(1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
(2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania
– w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
-
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez uczniów zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
(1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
(2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
(3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania przez ucznia własnego rozwoju;
(4) motywowanie ucznia do dalszej pracy i kontynuowania postępów w nauce i zachowaniu;
(5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
(6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
(1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
(2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
(3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według zasad podanych poniżej;
(4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzianów wiedzy
i umiejętności w związku z zastrzeżeniami z powodu nieprawidłowego trybu ustalania oceny;
(5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
(6) ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
(7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom(prawnym opiekunom) informacji
o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia.
§ 3
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi
-
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
(1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
(2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
(3) warunkach i trybie otrzymywania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
(4) formach informacji [Uczniowie na pierwszej lekcji każdego przedmiotu zostają zapoznani
z wymaganiami na poszczególne oceny, kryteriami oceniania i formach pracy, które podlegają ocenie. Otrzymują informację, że PSO znajduje się u Dyrektora Szkoły do wglądu dla nich i ich rodziców. Nauczyciel dokumentuje zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi wpisem tematu lekcji: Zapoznanie z programem nauczania, Przedmiotowym Systemem Oceniania, zasadami bezpieczeństwa podczas zajęć].
-
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) na pierwszym zebraniu rodzicielskim o:
(1) warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania;
(2) warunkach i trybie otrzymywania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
(3) Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (WSO);
[Fakt ten dokumentuje stosownym wpisem w elektronicznym dzienniku lekcyjnym. Rodzice (opiekunowie prawni) poświadczają swoim podpisem fakt zapoznania się z zasadami na liście obecności. Nieobecni na zebraniu rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek zapoznania się z WSO, który jest dostępny w wersji elektronicznej na stronie internetowej szkoły lub w formie papierowej, dostępnej w szkolnej bibliotece.]
§ 4
Informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach ucznia (lub ich braku)
-
Zebrania rodzicielskie w szkole.
-
Rozmowy indywidualne wychowawcy z rodzicami (opiekunami prawnymi).
-
Pisemnie, listem poleconym za poleceniem odbioru (w szczególnych przypadkach).
-
Spotkania dodatkowe, w miarę potrzeb.
-
Za pośrednictwem poczty elektronicznej, (aplikacja w dzienniku elektronicznym).
-
Informacje o przewidywanych śródrocznych, rocznych i końcowych ocenach z poszczególnych przedmiotów i ocenie zachowania otrzymują rodzice drogą elektroniczną.
-
Rozmowy indywidualne z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych (w miarę potrzeb).
§ 5
Skala ocen i sposoby sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów
-
Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
(1) bieżące,
(2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
-
Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych według następującej skali:
-
stopień celujący – 6 (cel),
-
stopień bardzo dobry – 5 (bdb),
-
stopień dobry – 4 (db),
-
stopień dostateczny – 3 (dst),
-
stopień dopuszczający – 2 (dop),
-
stopień niedostateczny – 1 (ndst).
Dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „-” w ocenianiu bieżącym, wyłączając ocenę celującą. Ocena niedostateczna nie może być opatrzona znakiem „–”.
Nie dopuszcza się stosowania znaków „+” i „-” w ocenianiu śródrocznym, rocznym i końcowym.
-
Ogólne wymagania na poszczególne oceny:
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
(1) posługuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania przedmiotu w danej klasie;
(2) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy i wykraczających poza program opracowany przez nauczyciela, proponuje rozwiązania nietypowe;
(3) osiąga sukcesy w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych na szczeblach: wojewódzkim, ogólnokrajowym i międzynarodowym.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
(1) opanował wiadomości i umiejętności programu nauczania przedmiotu w stopniu pełnym;
(2) stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w nowych sytuacjach problemowych;
(3) osiąga sukcesy w konkursach na różnym szczeblu.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
(1) nie opanował w pełni wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej;
(2) samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
(3) dostrzega zależności między zjawiskami występującymi w poszczególnych przedmiotach.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
(1) opanował wiadomości i umiejętności z podstawy programowej z zakresu podstawowego;
(2) zna i rozumie podstawowe pojęcia, rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
(3) uczestniczy systematycznie w procesie dydaktycznym.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
(1) ma trudności w opanowaniu zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w danej klasie;
(2) zna definicje podstawowych pojęć i potrafi skorzystać z różnych źródeł informacji;
(3) z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
(1) nie opanował wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu;
(2) nie realizuje poleceń nauczyciela i nie rozwiązuje zadań o niewielkim stopniu trudności, mimo pomocy nauczyciela;
(3) nie potrafi skorzystać z podstawowych źródeł informacji.
-
Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów
(formy pracy ucznia podlegające ocenie)
(1) Prace pisemne (praca klasowa, sprawdzian kompetencji w klasach pierwszych, sprawdzian, test kontrolny, praca kontrolna, praca sprawdzająca, test egzaminacyjny, arkusz egzaminacyjny) – obejmujące większą (ponad 5 jednostek lekcyjnych) partię materiału i trwające co najmniej 1 godzinę lekcyjną.
Oceny bieżące z tych prac ustala się według następującej skali:
matematyka, język polski, język angielski, przedmioty zawodowe:
celujący – 95 % - 100 % + wykazanie się dodatkowymi umiejętnościami wykraczającymi poza wymagania na ocenę bardzo dobrą,
bardzo dobry – 91 % - 100 %,
dobry – 71 % - 90 %,
dostateczny – 51 % - 70 %,
dopuszczający – 40 % - 50 %,
niedostateczny – 0 % - 39 %,
pozostałe przedmioty:
celujący – 95 % - 100 % + wykazanie się dodatkowymi umiejętnościami wykraczającymi poza wymagania na ocenę bardzo dobrą,
bardzo dobry – 91 % - 100 %,
dobry – 71 % - 90 %,
dostateczny – 51 % - 70 %,
dopuszczający – 30 % - 50 %,
niedostateczny – 0 % - 29 %
Z poniższych form pracy oceny wystawiamy zgodnie z PSO.
(2) odpowiedź ustna,
(3) praca domowa,
(4) kartkówki (trwające nie dłużej niż 15 minut),
(5) aktywność i praca na lekcji,
(6) udział w zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań, konkursy, olimpiady),
(7) praca własna ucznia na zajęciach praktycznych,
(8) dodatkowe formy wynikające ze specyfiki przedmiotu.
-
Sprawdzanie osiągnięć i postępów ucznia cechuje obiektywizm, indywidualizacja, systematyczność i jawność.
-
Prace pisemne obejmujące większe partie materiału zapowiedziane są przez nauczyciela co najmniej tydzień wcześniej, (nauczyciel musi dokonać wpisu w dzienniku w dniu zapowiedzenia pracy). W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu pracy klasowej, termin należy ponownie uzgodnić z klasą. W tym przypadku nie obowiązuje jednotygodniowy termin zapowiedzenia pracy.
-
Tygodniowo mogą odbyć się maksymalnie 3 prace pisemne. Jednego dnia może odbywać się 1 praca pisemna. Nie dotyczy to sytuacji, kiedy termin pracy pisemnej został zmieniony na prośbę uczniów.
-
Kartkówka z ostatnich 3 tematów może odbyć się bez wcześniejszej zapowiedzi.
-
Termin oddania pracy pisemnej i kartkówki nie może być dłuższy niż 2 tygodnie, a wypracowania klasowego z języka polskiego 3 tygodnie.
Dopuszcza się wydłużenie tego okresu, jeżeli jest on spowodowany usprawiedliwioną nieobecnością nauczyciela w szkole.
-
Prace pisemne muszą być omówione przy oddaniu. Należy podać kryteria ich oceniania.
W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia nauczyciel wystawia ocenę niedostateczną.
-
Uczniowie mają obowiązek przystąpienia do pracy pisemnej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Nieusprawiedliwioną nieobecność na pracy pisemnej uznaje się za odmowę napisania pracy. W takim przypadku uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Uczeń, który z przyczyn losowych (usprawiedliwionych) nie pisał pracy, przystępuje do jej napisania w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Jeżeli uczeń odmówił napisania pracy pisemnej w wyznaczonym terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną. Za odmowę traktuje się również nieusprawiedliwioną nieobecność ucznia wyznaczonym dodatkowym terminie.
-
Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z pracy pisemnej nie później niż
w ciągu 2 tygodni od daty jej wystawienia. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej, przy czym obydwie są brane pod uwagę przy wystawianiu oceny śródrocznej, rocznej czy końcowej. O możliwości kolejnych popraw decyduje nauczyciel przedmiotu.
-
Uczeń ma obowiązek uzupełnić wiadomości z pracy pisemnej, z której uzyskał ocenę niedostateczną.
-
Uczeń, który uzyskał ocenę niedostateczną lub był nieklasyfikowany na I semestr, zobowiązany jest uzupełnić wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania, w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
-
Przy zmianie szkoły lub typu szkoły nauczyciel zajęć edukacyjnych zobowiązuje ucznia do uzupełnienia treści programowych. Formę i termin sprawdzenia uzupełnienia uczeń ustala z nauczycielem.
-
Jeśli uczeń nie odda pracy domowej w wyznaczonym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną.
-
Nie obowiązuje tygodniowy limit na przeprowadzenie kartkówek.
-
Uczeń może być 2 razy lub 1 raz w semestrze (gdy przedmiot jest w wymiarze 1 godziny w tygodniu) nieprzygotowany. Na początku lekcji zgłasza ten fakt. Zgłoszenie przez ucznia nieprzygotowania po wywołaniu go do odpowiedzi, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
-
W pierwszych klasach, na początku roku szkolnego obowiązuje dwutygodniowy okres ochronny. Nie stawia się ocen niedostatecznych. Wyjątkiem są oceny ze sprawdzianów diagnostycznych i kompetencyjnych, których nie bierze się pod uwagę wystawiając oceny śródroczne, roczne.
-
Minimalna ilość ocen w semestrze nie może być mniejsza niż 3 oceny, w tym na przedmiotach ogólnokształcących i zawodowych teoretycznych co najmniej 1 ocena w semestrze powinna być z pracy pisemnej.
-
Nauczyciel jest zobowiązany do systematycznego ocenia osiągnięć i postępów ucznia.
-
Prace pisemne i kartkówki nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego.
-
Szczegółowe wymagania edukacyjne i kryteria oceniania zawierają Przedmiotowe Systemy Oceniania.
-
Dokumentację przebiegu nauczania stanowić będzie dziennik elektroniczny, z którego korzystają nauczycie, rodzice (opiekunowie prawni) i uczniowie.
§ 6
Jawność ocen
-
Nauczyciel na prośbę ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) uzasadnia ustnie ustaloną ocenę.
-
Sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela w terminie
z nim uzgodnionym.
§ 7
Dostosowanie wymagań edukacyjnych.
-
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono dysfunkcje lub specyficzne trudności w uczeniu się, umożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
-
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
a) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania;
c) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
d) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych wyżej, który objęty jest pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole.
-
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez uczniów w wywiązanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz ograniczone możliwości wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych (opinia lekarza). Wpływ na ocenę ma także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
§ 8
Zwolnienia z zajęć edukacyjnych
-
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii. Na podstawie opinii lekarza dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na czas określony w tej opinii.
Jeśli okres zwolnienia uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Uczniowie niećwiczący są obecni na lekcjach wychowania fizycznego i uczestniczą w lekcji w sposób wskazany przez nauczyciela.
-
Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia przewiduje naukę jazdy pojazdami silnikowymi, zwalnia z realizacji tych zajęć ucznia, który przedłoży prawo jazdy odpowiedniej kategorii.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki jazdy pojazdem silnikowym w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”, a także numer i kategorię posiadanego przez ucznia prawa jazdy oraz datę wydania uprawnienia.
-
Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) oraz na podstawie opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
§ 9
Klasyfikacja śródroczna i roczna
-
Uczeń podlega klasyfikacji:
(1) śródrocznej i rocznej
(2) końcowej
-
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustalenia śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego.
-
Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia
w danym roku szkolnym oraz ustalenia rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
-
Na klasyfikację końcową składają się:
(1) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
(2) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
(3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej;
-
Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu.
-
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenia umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym.
-
Oceny klasyfikacji z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na klasyfikację zachowania.
-
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
(1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
(2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
-
Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy klas informują ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie rocznej klasyfikacyjnej zachowania.
Na 4 tygodnie przed roczną klasyfikacją nauczyciele uczący wpisują w dzienniku elektronicznym w kolumnie R za ocenami cząstkowymi, ze swojego przedmiotu przewidywaną ocenę klasyfikacyjną w kolorze szarym.
Na 2 tygodnie przed klasyfikacją śródroczną, nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych i wpisują je do dziennika elektronicznego (w kolumnie oznaczonej literą R za ocenami cząstkowymi w kolorze szarym).
W klasach maturalnych ocena śródroczna zachowania jest jednocześnie przewidywaną roczną oceną klasyfikacyjną zachowania.
Przewidywane śródroczne/roczne oceny klasyfikacyjne mogą być:
(1) podwyższone po spełnieniu przez ucznia warunków uzyskiwania ocen wyższych od przewidywanych.
(2) obniżone, jeżeli bieżące oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia uzyskane po ustaleniu przewidywanych powodują, że ocena jest niższa niż przewidywana.
-
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymał ocenę niedostateczną to ma obowiązek poprawić ją. Dokładny termin poprawy oceny niedostatecznej uczeń ustala
z nauczycielem przedmiotu, z którego uzyskał ocenę niedostateczną.
-
W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu wpisu ocen śródrocznych/rocznych
w dzienniku dokonuje nauczyciel wskazany przez dyrektora.
-
Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
-
Śródroczną ocenę klasyfikacyjną z danego przedmiotu bierze się pod uwagę przy ustalaniu oceny rocznej.
-
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
-
Ocenę klasyfikacyjną z zajęć prowadzonych w ramach nauki zawodu ustalają nauczyciele nauki zawodu.
-
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
§ 10
Kryteria oceniania zachowania.
-
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania uwzględnia w szczególności:
(1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
(2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
(3) dbałość o piękno mowy ojczystej;
(4) dbałość o honor i tradycję szkoły;
(5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
(6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
(7) okazywanie szacunku innym osobom.
-
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali:
(1) wzorowe,
(2) bardzo dobre,
(3) dobre,
(4) poprawne,
(5) nieodpowiednie,
(6) naganne.
-
Szczegółowe kryteria ocen zachowania:
ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wywiązuje się z obowiązków szkolnych zawartych w Statucie Szkoły;
-
wyróżnia się wysoką kulturą osobistą;
-
bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły;
-
dba o dobre imię szkoły i godnie ją reprezentuje;
-
rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
-
nie jest pod wpływem ani w posiadaniu żadnych używek na terenie szkoły;
-
nie ma uwag negatywnych w dzienniku;
-
systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne – ilość godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych w semestrze nie przekracza 5, nie spóźnił się więcej niż 2 razy,
ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
-
bierze udział w życiu klasy i szkoły;
-
wykazuje się kulturą osobistą;
-
dba o dobre imię szkoły i godnie ją reprezentuje;
-
nie pali papierosów i nie jest pod wpływem ani w posiadaniu innych używek na terenie szkoły;
-
nie ma uwag negatywnych w dzienniku;
-
systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne – ilość godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych w semestrze nie przekracza 10, nie spóźnił się więcej niż 4 razy.
ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- postępuje zgodnie ze Statutem Szkoły;
-
bierze udział w życiu klasy i szkoły;
-
nie pali papierosów i nie jest pod wpływem ani w posiadaniu innych używek na terenie szkoły;
-
ma 1 negatywną uwagę w dzienniku;
-
uczęszcza na zajęcia szkolne – ilość godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych w semestrze nie przekracza 15, nie spóźnił się więcej niż 6 razy,
ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- spełnia wymagania Statutu Szkoły;
-
dopuszcza się niewielkich uchybień w zachowaniu;
-
wykazuje bierną postawę wobec życia klasy i szkoły;
-
ma 2 negatywne uwagi w dzienniku;
-
ilość godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych w semestrze nie przekracza 35, nie spóźnił się więcej niż 8 razy,
ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który
- regularnie narusza obowiązki zawarte w Statucie Szkoły;
-
jest bierny wobec społeczności szkolnej;
-
jego kultura osobista budzi duże zastrzeżenia;
-
nie jest zainteresowany własnym rozwojem i uzyskiwaniem pozytywnych wyników
w nauce;
-
często jest nieobecny na zajęciach lekcyjnych;
-
ma 3 negatywne uwagi w dzienniku;
-
ilość godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych w semestrze nie przekracza 70, nie spóźnił się więcej niż 10 razy,
ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- regularnie i systematycznie narusza obowiązki szkolne;
-
świadomie stwarza zagrożenia dla siebie i innych;
-
nie wykazuje poprawy dotyczącej zachowania;
-
samowolnie opuszcza szkołę;
-
ma więcej niż 3 negatywne uwagi w dzienniku;
-
ilość godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych w semestrze przekracza 70, spóźnił się więcej niż 15 razy.
Wystąpienie nawet jednego z wymienionych kryteriów dotyczących oceny nagannej może być podstawą do jej wystawienia uczniowi spełniającemu kryteria pozostałych ocen.
Spóźnienia spowodowane zakłóceniami w komunikacji autobusowej traktujemy jako usprawiedliwione i nie bierzemy pod uwagę przy wystawianiu ocen z zachowania.
-
Ustalając ocenę zachowania ucznia, wychowawca zasięga opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego.
-
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania.
§ 11
Procedury uzyskiwania wyższych niż przewidywane ocen rocznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
-
Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą ubiegać się o uzyskanie przez ucznia wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
-
O wyższą niż przewidywana roczną ocenę z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może ubiegać się uczeń spełniający warunki:
(1) nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych z zajęć z danego przedmiotu, a jego frekwencja na tym przedmiocie przekracza 70 %;
(2) przystąpił do wszystkich przeprowadzonych z danego przedmiotu prac pisemnych.
-
Uczeń ma prawo w ciągu 3 dni roboczych od terminu poinformowania go o przewidywanej rocznej ocenie z danych zajęć edukacyjnych zgłosić nauczycielowi chęć poprawy oceny.
-
Nauczyciel informuje ucznia o formie i terminie poprawy.
-
Nauczyciel dokonuje oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w wyznaczonym zakresie
i ustala końcową ocenę klasyfikacyjną, która jest ostateczna, może ją zmienić sprawdzian wiadomości i umiejętności, jeśli została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
-
Nauczyciel informuje rodziców (opiekunów prawnych) o uzyskanej ocenie wpisując ją w rubryce R za ocenami cząstkowymi.
-
Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą ubiegać się o uzyskanie przez ucznia wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
-
Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) składają na piśmie umotywowane podanie do wychowawcy w ciągu 3 dni roboczych od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie zachowania wskazując, o jaką ocenę uczeń się ubiega.
-
Uczeń nie może mieć wyższej niż przewidywana oceny zachowania jeżeli:
(1) ma większą niż dopuszczalna w WSO liczbę godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień określonej dla danej oceny;
(2) stwarzał sytuacje niebezpieczne dla zdrowia i życia swojego i innych (np. agresja, przyjmowanie narkotyków, spożywanie alkoholu, palenie papierosów, kradzieże, wymuszenia, wagary)
-
Powtórne ustalenie oceny po zapoznaniu się z uzasadnieniem prośby, dokonuje wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy.
-
Z ustaloną ponownie oceną wychowawca zapoznaje rodziców (opiekunów prawnych) nie później niż na 3 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
§ 12
Promocja
-
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
-
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
-
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
-
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także oceny roczne uzyskane z tych zajęć.
-
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę roczną klasyfikacyjną.
-
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może 1 raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
-
Uczeń, który nie otrzymał pozytywnej oceny z praktyki zawodowej powtarza klasę.
-
Ustaloną przez kierownika szkolenia praktycznego ocenę z praktyk zawodowych wpisuje do dziennika lekcyjnego wychowawca klasy.
-
Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę.
-
Uczeń nie może powtarzać klasy pierwszej, chyba, że dyrektor uwzględniając sytuację ucznia, wyraził na to zgodę.
-
Uczeń może powtarzać daną klasę tylko jeden raz.
§ 13
Ukończenie szkoły
-
Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
-
Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
-
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę do średniej ocen, o której mowa w ust 2 wlicza się także oceny roczne uzyskane z tych zajęć.
§ 14
Zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły z powodu nieprawidłowego trybu ustalenia oceny.
-
Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia na piśmie do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
-
Zastrzeżenia o których mowa w ust. 1 zgłasza się od dnia uzyskania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
-
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
(1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej - trwającej
60 minut i ustnej, oraz ustala roczną ocenę kwalifikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
(2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
-
Sprawdzian, o którym mowa wyżej, ustala się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi) – nie później niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
-
W skład komisji wchodzą:
(1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
(2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) Dyrektor Szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca oddziału,
c) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
d) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
e) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
f) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
g) przedstawiciel Rady Rodziców.
-
Nauczyciel, o którym mowa ust. 5 pkt. (1) b może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje
w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
-
Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3 roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego..
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt. (1) w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
-
Przepisy 1 – 8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego z tym, że termin zgłaszania zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.
-
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
(1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji;
b) termin sprawdzianu;
c) zadania (pytania) sprawdzające;
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
(2) w wypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji;
b) termin posiedzenia komisji;
c) wynik głosowania;
d) ustaloną ocenę zachowania wraz uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia.
§ 15
Egzamin klasyfikacyjny
-
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
-
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
-
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (opiekunów prawnych) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej – trwający 60 minut i ustnej, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin ten dla uczniów z ust. 2 i 3 przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
(1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji,
(2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
-
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
-
-
realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;
-
spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą;
-
przy zmianie szkoły lub typu szkoły, jako uzupełnienie przedmiotów, których się nie uczył.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą nie obejmuje egzaminu z wychowania fizycznego.
-
Uczniowi spełniającemu obowiązek szkolny poza szkołą i zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
-
Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, zajęć komputerowych, technologii informacyjnej, nauki zawodu i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
-
Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 5 (1) i (2) przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
(1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
(2) nauczyciel albo nauczyciele zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany jest ten egzamin.
-
Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz rodzicami (opiekunami prawnymi) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia.
-
W czasie egzaminu mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (opiekunowie prawni) ucznia.
-
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający
w szczególności:
(1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
(2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
(3) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
(4) imię i nazwisko ucznia;
(5) zadania egzaminacyjne;
(6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną;
Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
-
Dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nieklasyfikowanego z nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności, szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej
z nauki zawodu.
-
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
-
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 14 ust. 1.
-
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
-
Ustalona przez wychowawcę klasy roczna cena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 14 ust. 1.
§ 16
Egzamin poprawkowy
-
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
-
Procedura egzaminu poprawkowego:
-
termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
-
egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej – trwającej 60 minut i ustnej z wyjątkiem egzaminów z informatyki, technologii informacyjnej, nauki zawodu oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
-
zagadnienia egzaminacyjne (zadania praktyczne) pisemne i ustne, przygotowuje nauczyciel danego przedmiotu;
-
nauczyciel zobowiązany jest do przekazania zakresu materiału na egzamin poprawkowy najpóźniej do dnia zakończenia zajęć edukacyjnych i odnotowanie tego faktu na kartce
z materiałem. Uczeń kwituje odbiór materiałów.
-
egzamin poprawkowy dla przedmiotów ogólnokształcących przeprowadzany jest z całego zakresu podstawy programowej oraz programu nauczania realizowanego w danej klasie
z uwzględnieniem pełnej skali ocen. W przypadku przedmiotów zawodowych z wybranych efektów kształcenia z podstawy programowej dla danego zawodu, które ujęte są w danym przedmiocie, zgodnie z programem nauczania dla danego zawodu.
-
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
-
Nauczyciel uczący ucznia zdającego egzamin poprawkowy, może być zwolniony z udziału pracy w komisji na własną prośbę lub innych ważnych powodów, w takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej Szkoły.
-
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający
w szczególności:
-
nazwę zajęć edukacyjnych z których był przeprowadzony egzamin;
-
imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
-
termin egzaminu poprawkowego;
-
imię i nazwisko ucznia;
-
zadania egzaminacyjne;
-
ustaloną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
-
Nieobecność na egzaminie poprawkowym musi być usprawiedliwiona przez ucznia, rodziców (opiekunów prawnych) najpóźniej w dniu egzaminu.
-
Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia dotyczące uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego oceny, jeżeli została ona ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
-
Termin zgłoszenia zastrzeżeń na piśmie wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
-
Egzamin będący skutkiem odwołania powinien odbyć się w ciągu 5 dni od dnia złożenia uzasadnionego zastrzeżenia na piśmie. Ocena ustalona przez komisję w wyniku tego egzaminu jest ostateczna.
-
W przypadku nie złożenia zastrzeżeń ocena z egzaminu poprawkowego ustalona przez komisję jest ostateczna.
-
Uczeń, który nie zdał dwóch egzaminów poprawkowych, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę. Rada Pedagogiczna może 1 raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania i są realizowane
w klasie programowo wyższej
§ 17
Termin ustalania oceny śródrocznej, rocznej i końcoworocznej
-
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz zachowania, nauczyciele i wychowawcy wpisują do dziennika elektronicznego w kolumnie R na czerwono trzy dni przed Klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną.
§ 18
Postanowienia końcowe
Wszystkie sprawy szczegółowe nieuregulowane niniejszymi ustaleniami oraz sprawy sporne wynikające z realizacji tych ustaleń rozstrzyga Dyrektor Szkoły.